serwisy tematyczne
Katalog rozwiązań
Newsletter
artykuly-10

09.02.2009
Kryzys jest szansą dla najlepszych

Światowy kryzys finansowy doprowadzi do zupełnie nowego rozdania, które może stać się wielką szansą dla firm zdrowych wewnętrznie - zgodzili się niemal wszyscy uczestnicy sesji tematycznej poświęconej zarządzaniu, w trakcie Forum "Zmieniamy Polski Przemysł". Wnioski płynące z tego panelu były zaskakująco optymistyczne.

- Kryzys jest paradoksalnie fenomenalną szansą dla firm spoza USA i Europy Zachodniej, które mają zdrowy cash flow, bo one w takiej sytuacji mogą dużo wygrać - powiedział Krzysztof Domarecki, prezes spółki Selena FM.

Według niego na początku takie firmy muszą oczywiście zrewidować swoją wizję przyszłości i zaktualizować strategię oraz cele, szczególnie krótkookresowe, bo w okresie kryzysu szybkie reagowanie będzie ważniejsze niż kurczowe trzymanie się długookresowych planów.

- Recesja jest szansą na nową falę konsolidacji w poszczególnych branżach, bo znacznie więcej będzie podmiotów zagrożonych i niepewnych. Nie ma jednolitej recepty na skorzystanie z kryzysu dla każdego sektora, wydaje się, że największe konsolidacje zajdą w branżach najgłębiej dotkniętych kryzysem - uważa szef Seleny.

Jego zdaniem okazje do zakupów na świecie pojawiają się w sposób niespodziewany i zaskakujący, bo często duże koncerny, żeby przetrwać, organizują wyprzedaże części swojego majątku.

- Mamy właśnie do czynienia z nowym rozdaniem na światowym rynku. Taka okazja nie powtórzy się zapewne przez następne 30 lat, a w niektórych branżach podobna szansa może nawet nie pojawić się już w tym wieku - przekonuje Krzysztof Domarecki.

Podobnego zdania jest Rafał Brzoska, prezes spółki InPost. - Na kryzysie można wygrać, stosując strategię ucieczki do przodu - mówi. Zapowiada, że właśnie taką strategię chce zastosować spółka InPost, która przez dwa i pół roku działalności uszczknęła Poczcie Polskiej ok. 3 proc. rynku wartego 6 mld zł.

- W 2009 roku chcemy zwiększyć sprzedać trzykrotnie i osiągnąć poziom 8-9 proc. polskiego rynku przesyłek pocztowych - mówi.

W jego opinii w czasie kryzysu można łatwiej zatrudniać pracowników oraz korzystniej negocjować umowy z kontrahentami. - Nowoczesną linię do sortowania listów, za którą jeszcze kilka miesięcy temu zapłacilibyśmy 1,5 mln euro, teraz możemy kupić w USA za 800 tys. euro - przekonuje.

Stefan Życzkowski, prezes spółki Astor, dodaje, że na rynku wyraźnie widać mobilizację wśród pracowników i warto to wykorzystać do naprawiania sytuacji swojej firmy.

- Przez ostatnie półtora roku kupiliśmy w sumie 22 małe spółki, dostawców internetu i już w III i IV kwartale 2008 roku ich ceny były o 20-30 proc. niższe niż 18 miesięcy temu. W tym roku również nie zamierzamy płacić więcej - powiedział Mirosław Godlewski, prezes Netii.

Zdaniem Jerzego Kalinowskiego, partnera w firmie KPMG, nie ma jednolitej recepty na to jak zarządy spółek powinny zachowywać się w czasie kryzysu czy recesji. - Sukces odniosą ci, którzy będą potrafili wykorzystać dobre praktyki zarządzania i zajlepiej zbudują strategię zarządzania ryzykiem - mówi.

Autor: Piotr Apanowicz

Źródło: www.wnp.pl



Wszelkie prawa zastrzeżone | Polityka prywatności
Projekt: 2BITS